Inhoudsopgave:

Taxivervoer binnen 25 km van uw woonadres (binnen uw regio)

Heeft u vervoer nodig binnen uw eigen regio? Dit is binnen een straal van 25 kilometer vanaf uw woonadres. Dan zijn er meerdere mogelijkheden voor taxivervoer.

Vervoer van en naar ziekenhuis, zorgverlener of zorginstelling?

Heeft u vervoer nodig van en naar het ziekenhuis, zorgverlener of zorginstelling? Vraag dit medisch vervoer aan via uw zorgverzekeraar.

Vervoer van en naar dagbesteding of dagbehandeling?

Heeft u vervoer nodig om van en naar dagbesteding of dagbehandeling te kunnen? Neem contact op met uw zorgaanbieder.

Vervoer van en naar werk of onderwijs?

Heeft u taxivervoer nodig om naar uw werk of onderwijs te kunnen? Vraag vervoer aan bij het UWV.

Vervoer van en naar het (speciaal) basisonderwijs of voortgezet onderwijs?

Gaat het om een minderjarige met een beperking die naar het basisonderwijs of voortgezet onderwijs gaat? Vraag dan vervoer aan bij de afdeling Leerlingenvervoer van de gemeente.

Vervoer voor andere situaties?

Zoals bezoek aan familie of vrienden, naar een (sport) activiteit of club, naar het theater of film, winkelen of boodschappen doen. Dan kunt u mogelijk taxivervoer krijgen vanuit de Wmo. Geef hiervoor een melding door aan de gemeente Leeuwarden.

 

Voor taxivervoer vanuit de gemeente (Wmo-taxi) betaalt u, net als voor het openbaar vervoer, een reisbijdrage per rit (instaptarief) én per kilometer.

Hoe geef ik een melding door?

Geef uw melding digitaal door (u heeft DigiD nodig). Kunt of wilt u niet digitaal doorgeven? Download het Meldingsformulier Wmo en vul in. Stuur het formulier op naar de gemeente Leeuwarden. U mag het ook inleveren op het gemeentehuis.

Hoe gaat het verder?

Een medewerker van de gemeente belt u binnen 6 weken na ontvangst van uw melding. De medewerker wil eerst graag meer weten over uw situatie. Dit kan met een telefonisch gesprek of een gesprek bij u thuis. Samen wordt naar een oplossing gezocht. De gemeente laat u binnen 2 weken na het gesprek weten of u (taxi) vervoer krijgt. Voor een voorziening vanuit de Wmo betaalt u een eigen bijdrage.

 

Als er veel meldingen tegelijk zijn, kan het iets langer duren. Dat laat de gemeente u dan weten.

Taxivervoer buiten 25 km van uw woonadres (buiten uw regio)

Heeft u vervoer nodig buiten uw eigen regio? Dit is buiten een straal van 25 kilometer vanaf uw woonadres. Dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor Valys. Valys is taxivervoer voor mensen met een beperking die verder dan 25 kilometer willen reizen.

Meer informatie over taxivervoer van Valys?

Kijk dan op de website van Valys of bel 0900-9630.

 

Voor het aanvragen van Valys heeft u minimaal 1 van de volgende bewijsstukken nodig:

  • Bewijs van de gemeente dat u Wmo-taxivervoer heeft.
  • Bewijs van de gemeente dat u een Wmo-rolstoel of Wmo-scootmobiel heeft.
  • Een gehandicaptenparkeerkaart.
  • Een OV-begeleiderskaart.
  • Een verklaring van uw gemeente dat, ondanks dat u niet beschikt over bovenstaande documenten, vervoer buiten uw regio van Valys echt nodig is.

Het openbaar vervoer (bus of trein)

De afgelopen jaren zijn veel bussen en bushaltes aangepast om het openbaar vervoer voor een ieder toegankelijk te maken. Hierdoor is het voor meer mensen mogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dus ook met een rollator of rolstoel.

In het openbaar vervoer reist u met een OV-chipkaart

U kunt een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart kopen. Meer informatie vindt u op de website van OV-chipkaart. U kunt hiervoor ook terecht bij het OV-Servicepunt in Leeuwarden bij het station. Daar wordt u persoonlijk geholpen.

Niet eerder met een OV-chipkaart gereisd?

Dan kunt u misschien wel wat uitleg gebruiken. Meer informatie over het reizen met een OV-chipkaart vindt u op de website uitlegOV- chipkaart.

Hulp nodig bij de aanvraag van een OV-chipkaart?

U kunt voor hulp terecht bij een buurtservicepunt bij u in de buurt. Maak hiervoor een afspraak. Meer informatie over het buurtservicepunt kunt u vinden op de website Stichting Buurtservicepunt Leeuwarden. U kunt hen ook bereiken via telefoonnummer 06-34843569.

Heeft u een reisadvies nodig?

Wilt u weten hoe u ergens met het openbaar vervoer kunt komen? U kunt reisadvies krijgen via de website 9292 reist met je mee. U kunt ook een handige reis-app op uw mobiele telefoon downloaden. Bijvoorbeeld de app van 9292 of van Arriva of NS of OVinfo. Wilt u graag een persoonlijk reisadvies? Dan kunt u bellen met de Klantenservice van Arriva. U kunt Arriva bereiken via telefoonnummer 0800-0232545 op maandag tot en met zondag van 07.00 tot 23.00 uur.

Heeft u hulp nodig bij het instappen en uitstappen van de trein?

Bijvoorbeeld vanwege een lichamelijke beperking of een visuele beperking. Dan kunt u gratis gebruik maken van Reisassistentie.

  • U kunt dit bij Arriva aanvragen via telefoonnummer 0800-0232545 of de Arriva website.
  • U kunt dit bij NS aanvragen via telefoonnummer 030-2357822 of de NS website.

Begeleider mee in het openbaar vervoer

Kunt u vanwege een beperking niet zonder persoonlijke begeleiding met het openbaar vervoer (OV)? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de landelijke OV-Begeleiderskaart.

 

Met de OV-Begeleiderskaart kunt u gratis een persoonlijk begeleider meenemen in de trein, bus, tram en metro in heel Nederland. Meer informatie vindt u op de website van Argonaut.

Wanneer kom ik in aanmerking voor de OV-Begeleiderskaart?

U kunt in aanmerking komen voor de OV-Begeleiderskaart als u ouder bent dan 12 jaar en:

  • Een loopbeperking voor een lange tijd heeft, waardoor het u met hulpmiddelen niet lukt om zelf een afstand van meer dan 100 meter te lopen.
  • Langer dan een jaar in een instelling of opvang voor gehandicaptenzorg (met 24-uurs zorg) verblijft.
  • Aan epilepsie lijdt, met vaker dan 1 keer per dag een aanval.
  • Blind of slechtziend bent en met gebruik van hulpmiddelen een gezichtsscherpte heeft van minder dan 30% of een gezichtsveld van minder dan 30 graden.
  • Een verstandelijk beperking heeft, die zo ernstig is dat het u daardoor niet lukt om alleen met het openbaar vervoer te reizen.
  • Een psychisch ziektebeeld heeft, die zo ernstig is dat het u daardoor niet lukt om alleen met het openbaar vervoer te reizen.

Vervoer door vrijwilligers

Er zijn verschillende mogelijkheden voor vervoer dat door vrijwilligers wordt uitgevoerd. Zo zijn er vrijwilligers die helpen bij vervoer voor een sport- of buurtvereniging, of geloofsgemeenschap. Binnen de gemeente Leeuwarden kennen we ook andere mogelijkheden. Deze staan hieronder. Wilt u zelf vrijwilliger worden? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met de organisatie.

Wijkauto Westeinde

Woont u in de wijk Westeinde? Dan kunt u gebruik maken van de wijkauto. Bijvoorbeeld als u boodschappen wilt doen, naar de kapper wilt of naar het station. Krijgt u bezoek? Dan kunt voor uw bezoek ook een rit met de wijkauto reserveren. De wijkauto rijdt binnen de bebouwde kom van Leeuwarden vanuit en naar Westeinde. De wijkauto is gekomen voor de stadsbus die niet meer rijdt. Meer informatie kunt u vinden op de website van Wijkbelang Westeinde.

 

  • Wanneer: De wijkauto is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 08:30 uur en 17:30 uur.
  • Reserveren: U kunt een rit telefonisch reserveren via 06-19404920. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 10:00 uur en 12:00 uur.
  • Kosten: Volwassenen betalen € 1,50 per persoon per rit (enkele reis). Kinderen van 4 tot en met 11 jaar betalen € 1,00 per persoon per rit (enkele reis). Kinderen onder de 4 jaar mogen gratis mee. Betalen kan alleen met een pinpas.

Grou Mobyl

Woont u in Grou? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van de Grou Mobyl. De Grou Mobyl is voor inwoners van Grou met een fysieke beperking die geen eigen vervoer hebben. Met de Grou Mobyl kunt u in Grou bijvoorbeeld naar de kapper, een kennis, de kerk, het terras, pedicure of boodschappen doen. Meer informatie kunt u vinden op de website van uvv-grou.

 

  • Wanneer: De Grou Mobyl is iedere dag beschikbaar tussen 09:00 uur en 18:00 uur.
  • Reserveren: U kunt een rit telefonisch reserveren via 06-2060 3741. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 09:00 uur en 12:30 uur en tussen 13:30 uur en 17:00 uur. En op zaterdag en zondag tussen 09:00 uur en 11:30 uur.
  • Kosten: U betaalt € 1,00 per persoon per rit (enkele reis). U betaalt met een rittenkaart. Deze is te koop bij supermarkt Jumbo en dierenspeciaalzaak Jan & Japke in Grou.

MaxMobiel Leeuwarden

Woont u in Leeuwarden? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van de MaxMobiel Amaryllis, MaxMobiel Noorderbreedte of MaxMobiel Jumbo van Loonstraat. De MaxMobiel is voor minder mobiele inwoners. U kunt met de MaxMobiel bijvoorbeeld naar een activiteit in de buurt, de huisarts, het ziekenhuis, een supermarkt of naar de stad.

 

  • Wanneer: De MaxMobiel is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 08:30 uur en 17:00 uur.
  • Reserveren: U kunt een rit telefonisch reserveren via 06-4826 4203. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 08:30 uur en 17:00 uur.
  • Kosten: U betaalt € 1,00 per persoon per rit (retour). Betalen kan alleen contant.

Andere mogelijke oplossingen

Meer informatie over de Wmo vindt u op pagina Wmo. Bijvoorbeeld informatie over:

Heeft u andere vragen?

Neem contact op met de gemeente Leeuwarden.