Inhoudsopgave:

Melding doorgeven

Geef een melding door als iets kapot is, of beter kan in uw woon-, werk- en leefomgeving (openbare ruimte). Bijvoorbeeld een melding over onkruid, losliggende stoeptegels, afvaldumping, zwerfafval, graffiti, geluidsoverlast van bedrijven en evenementen, gevaarlijke verkeerssituatie of overlast van vuurwerk.

Maakt u regelmatig meldingen?

Maak dan een link aan op uw telefoon of tablet.

Android smartphone/tablet

  • Open de browser Chrome.
  • Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
  • Druk op de drie puntjes rechts bovenin.
  • Druk op ‘App installeren’ of Toevoegen aan startscherm’.
  • Voer een naam in.
  • Druk op ‘Toevoegen’.
  • Druk nogmaals op ‘Toevoegen’.

IPhone/iPad

  • Open de browser Safari.
  • Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
  • Tik onderin (iPad bovenin) op de deelknop (vierkant met pijltje naar boven).
  • Tik op ‘Zet op beginscherm’.
  • Tik eventueel op de naam om aan te passen.
  • Tik op ‘Voeg toe’.

Klacht indienen

Geef digitaal een klacht door als u een vervelende ervaring had met de gemeente, u niet goed geholpen bent, of als uw brief niet wordt beantwoord.

Kunt of wilt u niet digitaal een klacht doorgeven?

  • Download het Klachtenformulier en vul in. Stuur het formulier op naar de gemeente Leeuwarden. U mag het ook inleveren op het gemeentehuis.
  • Of bel naar 14 058.
  • Of kom persoonlijk langs op het gemeentehuis.
  • Of schrijf een brief en stuur deze op naar de gemeente Leeuwarden.

Hoe lang duurt de afhandeling?

De klacht moet binnen 6 weken afgehandeld zijn. Dit kan 1 keer met 4 weken worden verlengd. Als dat zo is, ontvangt u een brief van ons.

Niet eens met de afhandeling?

Vraag de Nationale Ombudsman om hulp. Dit kan alleen als eerst de gemeente Leeuwarden uw klacht in behandeling heeft genomen. De klacht moet al afgehandeld zijn.

Jaarverslag klachten

In het jaarverslag vindt u een overzicht van onze klachten en hoe wij hier mee omgaan:

Afgehandelde klachten (klachtenoordelen)

De Wet open overheid (Woo) gaat over het recht op informatie van de overheid. De wet bepaalt ook welke informatie altijd openbaar moet worden gemaakt. Zo ook afgehandelde klachten. Op pagina Afgehandelde klachten 2025 (klachtoordelen) vindt u welke klachten de gemeente Leeuwarden heeft afgehandeld.

Spoed

Gaat het om een melding met spoed en is de gemeente gesloten? Bel naar de politie. Telefoonnummer 0900 – 8844.

Straatintimidatie

Wij willen dat iedereen zich veilig voelt op straat. Daar hoort straatintimidatie niet bij.

Voorbeelden van straatintimidatie

  • nafluiten of naroepen
  • uitschelden
  • achtervolgd worden
  • seksuele of agressieve opmerkingen

Meer informatie over straatintimidatie en het doorgeven van meldingen, vindt u op pagina Straatintimidatie.

Sociale overlast

Heeft u te maken met vervelende situaties zoals burenruzies, hangjongeren of drugsoverlast? Meld dit bij het Meldpunt Overlast. Via het Meldpunt Overlast (MOL) gaat de gemeente met u in gesprek. De gemeente werkt nauw samen met andere partijen zoals de politie, woningbouw of zorginstellingen om de overlast aan te pakken.

Funderingsschade

Fundering is de constructie die een pand draagt. Als de fundering het pand niet meer kan dragen, kan dat veel schade veroorzaken. Er kunnen scheuren en verzakkingen ontstaan, of het kan zelfs instorten. Geef uw melding door via het Funderingsloket.