Snel naar:

Wat u moet weten

Steeds terugkerende overlast altijd melden

Het is belangrijk dat u dit altijd meldt. Het Meldpunt Overlast registreert namelijk alle meldingen. Uit de registratie blijkt hoe ernstig de overlast is. Dat is belangrijke informatie bij eventuele juridische stappen, zoals een huisuitzetting.

Anoniem melden

Anoniem melden is niet mogelijk, aangezien wij u dan niet kunnen laten weten wat er gebeurt met uw melding. Bovendien voorkomen we hierdoor misbruik. Uw gegevens zullen nooit bekend gemaakt worden bij de personen over wie u een melding heeft gedaan.

Voorbeelden van sociale overlast

  • geluidsoverlast
  • drugsoverlast
  • ‘stille’ problemen; vermoeden kindermishandeling, vermoeden dat iemand zichzelf verwaarloost.

De beste oplossing is natuurlijk dat u er samen, met degene die overlast geeft, uitkomt. Bijvoorbeeld door er met elkaar over te praten. Als u er samen niet uitkomt kunt u misschien de buurtbemiddeling nog inschakelen.

Melding doorgeven

Anoniem melden

Anoniem melden is niet mogelijk, aangezien wij u dan niet kunnen laten weten wat er gebeurt met uw melding. Bovendien voorkomen we hierdoor misbruik. Uw gegevens zullen nooit bekend gemaakt worden bij de personen over wie u een melding heeft gedaan.

Melding digitaal doorgeven

Geef uw melding door via de knop “Geef direct uw melding door” aan de bovenkant van deze pagina.

Melding telefonisch doorgeven

Neem contact op met de gemeente Leeuwarden via telefoonnummer 14 058.
Ons call center is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.

Melding doorgeven buiten openingstijden

Voor dringende meldingen buiten bovenstaande openingstijden belt u de politie op telefoonnummer 0900-8844.

Wat gebeurt er nadat ik gemeld heb?

Meldpunt Overlast neemt binnen 2 dagen contact met u op. Zij stellen een aantal vragen om duidelijk te krijgen wat de overlast precies inhoudt. Bijvoorbeeld:

  • Waaruit bestaat de overlast?
  • Hoe lang ervaart u de overlast al?
  • Wanneer ondervindt u overlast?
  • Wie veroorzaakt de overlast?
  • Heeft u de overlast al eens eerder gemeld en bij wie?
  • Wat wilt u dat er aan de overlast gedaan wordt?
  • Heeft u de overlastgever al eens aangesproken?

Hoe lang het duurt voordat de overlast weg is, verschilt per situatie. Het kan enige tijd kosten om de problemen weg te nemen.