Gegevens inzien, verbeteren, verwijderen, dossier opvragen
Wilt u uw gegevens inzien, laten verbeteren of verwijderen? Of wilt u een kopie van een dossier opvragen? Wij helpen u aan de juiste informatie om een verzoek hiervoor in te dienen. Legitimeren is verplicht. Geef in uw verzoek duidelijk aan wat u precies wilt.
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG-verzoek)
De AVG geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken.
Dien digitaal een AVG-verzoek in als u:
- wilt weten welke persoonsgegevens wij van verzamelen en hoe wij deze gebruiken;
- persoonsgegevens wilt aanpassen of aanvullen omdat ze niet kloppen of niet compleet zijn;
- persoonsgegevens wilt laten verwijderen;
- het gebruik van persoonsgegevens wilt laten beperken (tijdelijk stoppen);
- persoonsgegevens aan een andere organisatie wilt geven;
- bezwaar wilt maken tegen het gebruik van bepaalde persoonsgegevens.
Wet politiegegevens (Wpg-verzoek)
De Wpg geldt voor de verwerking van persoonsgegevens door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente.
Dien digitaal een Wpg-verzoek in als u:
- wilt weten welke persoonsgegevens wij van verzamelen en hoe wij deze gebruiken;
- persoonsgegevens wilt aanpassen of aanvullen, omdat ze niet kloppen of niet compleet zijn;
- persoonsgegevens wilt laten verwijderen.
Andere verzoeken
Wilt u geen AVG-verzoek of Wpg-verzoek indienen, maar gaat uw vraag wel over persoonsgegevens of wilt u een kopie van uw dossier opvragen? Hieronder leggen we uit welk verzoeken u kunt indienen.
Uw eigen dossier opvragen
Dien digitaal een verzoek in om een kopie op te vragen. Bijvoorbeeld als u uw eigen Wmo-dossier, of een ander dossier wilt opvragen.
Uw eigen gegevens inzien of laten aanpassen
Via website MijnOverheid kunt u uw eigen gegevens bekijken. Bijvoorbeeld over uw:
- Identiteit: Uw gegevens, familie en identiteitsbewijs.
- Financiën: Uw inkomen, toeslagen, bijdragen en belastingen.
- Werk: Uw pensioen, arbeidsgegevens en uitkeringen.
- Gezondheid: Donorregister en Persoonsgebonden budget.
- Wonen: Uw energielabel, kadastrale- en WOZ-gegevens.
- Vervoer: Uw voertuigen.
- Onderwijs: Uw diploma’s en studiefinanciering / studieschuld.
- Organisaties: Met wie en waarvoor worden uw persoonsgegevens gedeeld.
Vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens
Neem contact op met de organisatie die uw gegevens krijgt. MijnOverheid kan hier geen vragen over beantwoorden. Op de website van de organisatie vindt u de contactgegevens.
Persoonsgegevens aan laten passen
Bijvoorbeeld gegevens over geboorte, verhuizing, huwelijk of vertrek naar het buitenland. Meer informatie vindt u op pagina Persoonsgegevens BRP inzien of veranderen.
Hulp bij het aanpassen van een fout in uw gegevens
Komt u er niet uit met de organisatie? Neem contact op met Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Zij zijn onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt u bij het aanpassen van een fout in een overheidsregistratie.
Een bewijs van dat u in de gemeente Leeuwarden woont
Vraag een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan. Meer informatie vindt u op pagina Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP).
Een bewijs van geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerde partnerschap of overlijden
Vraag een afschrift burgerlijke stand aan. Meer informatie vindt u op pagina Afschrift burgerlijke stand.
Documenten opvragen die nog niet openbaar zijn
Dan kunt u gebruikmaken van de Wet open overheid (Woo). Meer informatie vindt u op pagina Woo-verzoek indienen of inzien.
Een vergunning of bouwdossier van iemand anders inzien
Bouwdossiers en vergunningen kunt u bekijken op het gemeentehuis of bij het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL). Waar u dit doet, hangt af van het jaartal van de dossiers. Meer informatie vindt u op pagina Vergunning of bouwdossier inzien.
Kunt of wilt u niet digitaal een AVG of Wpg-verzoek indienen
Maak een afspraak met een Privacy Officer van de gemeente Leeuwarden. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Een kopie mag niet.
Of schrijf een brief. Voeg een officieel gelegaliseerde kopie van uw legitimatiebewijs toe, of een gewaarmerkte verklaring van uw rijbewijs. Deze vraagt u aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een kopie mag niet.
Iemand machtigen om uw AVG of Wpg-verzoek in te dienen
Zorg voor een schriftelijke machtiging en een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u en de gemachtigde. Een kopie van de machtiging alleen is niet genoeg.
Het volgende moet in de machtiging staan:
- Uw naam en volledige adres.
- Het doel van de machtiging, gericht aan gemeente Leeuwarden.
- Gegevens van de gemachtigde (zoals naam, adres, organisatie).
- Handtekeningen en de datum van ondertekening door u en de gemachtigde.
- Geef duidelijk aan wat u wilt. Bijvoorbeeld:
- Controleren welke persoonsgegevens wij gebruiken bij het afhandelen van een uitkering
- Het verbeteren van uw gegevens in een systeem.
- Het verwijderen van een bepaald dossier.
- Geef duidelijk aan om welke periode het gaat. Bijvoorbeeld:
- Een aanvraag die u in januari 2020 heeft gedaan.
- Het dossier over maart 2022 tot en met september 2024.
Het recht om uw gegevens in te zien betekent niet dat u een kopie van documenten of een dossier ontvangt. Wilt u dit wel? Dien dan een Woo-verzoek of een verzoek kopie dossier in.
Een verzoek indienen voor iemand anders
Als u een verzoek doet voor uw (pleeg)kind, kan dat alleen als het kind jonger is dan 16 jaar en u het ouderlijk gezag heeft.
Als u onder curatele staat, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger uw privacyrechten gebruiken.
Voor bewind of mentorschap hangt het van uw situatie af wat uw rechten zijn.
Behandeling van een AVG of Wpg-verzoek
Na het controleren van uw identiteit nemen wij uw verzoek in behandeling. Heeft u alle informatie gegeven die wij nodig hebben? En voldoet uw verzoek aan de eisen? Dan handelen wij uw verzoek af binnen 1 maand (AVG), 6 weken (Wpg inzage) of 4 weken (Wpg verbeteren of verwijderen).
Het kan voorkomen dat wij langer nodig hebben om uw verzoek af te handelen. Bijvoorbeeld bij een ingewikkeld verzoek. Wij mogen uw verzoek dan verlengen met maximaal 2 maanden (AVG) of 4 weken (Wpg inzage). Dit laten wij u zo snel mogelijk weten.
Onvoldoende informatie
Soms kunnen wij een verzoek nog niet in behandeling nemen. Bijvoorbeeld als wij niet voldoende informatie hebben ontvangen. U krijgt een paar weken de tijd om uw verzoek alsnog aan te vullen. Bijvoorbeeld om u alsnog te legitimeren of duidelijker aan te geven wat de reden van uw verzoek is.
Ontvangstbevestiging
U ontvangt altijd een bevestiging van uw AVG of Wpg-verzoek.
Heeft u het verzoek met uw DigiD ingediend? Geef dan aan dat u een ontvangstbevestiging via e-mail wilt ontvangen.
Heeft op een andere manier een AVG of Wpg-verzoek ingediend? En heeft u na 1 week nog geen ontvangstbevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op.
Het besluit over uw AVG of Wpg-verzoek
Als laatste stap ontvangt u van ons een besluit. In het besluit staat hoe wij uw AVG of Wpg-verzoek hebben afgehandeld. Voldoen wij niet of alleen voor een deel aan uw verzoek? Dan leggen wij de reden daarvan uit. Bijvoorbeeld:
- Het verzoek voldoet niet aan de eisen. Wij kunnen u bijvoorbeeld niet identificeren, het verzoek is te algemeen, u vraagt iets waar u geen recht op heeft of wij mogen de gegevens nog niet verwijderen.
- Het verzoek is ‘buitensporig’. U mag maximaal 2 AVG of Wpg-verzoeken per jaar doen die te maken hebben met hetzelfde onderwerp of dezelfde zaak.
- Het verzoek maakt misbruik van recht. U kunt uw persoonsgegevens inzien om te kijken of ze goed zijn vastgelegd. U mag dat recht bijvoorbeeld niet gebruiken om meer informatie te krijgen in een andere (gerechtelijke) procedure.
- Het verzoek heeft nadelige gevolgen voor de bescherming van de rechten en vrijheden van andere personen.
- Het verzoek heeft te maken met een lopende bezwaarprocedure of beroepsprocedure.
- Het verzoek is een bedreiging van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van strafbare feiten of opleggen van straffen.
Bent u het niet eens met ons besluit? Dien dan een bezwaarschrift in.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG-verzoek)
De AVG geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken.
Dien digitaal een AVG-verzoek in als u:
- wilt weten welke persoonsgegevens wij van verzamelen en hoe wij deze gebruiken;
- persoonsgegevens wilt aanpassen of aanvullen omdat ze niet kloppen of niet compleet zijn;
- persoonsgegevens wilt laten verwijderen;
- het gebruik van persoonsgegevens wilt laten beperken (tijdelijk stoppen);
- persoonsgegevens aan een andere organisatie wilt geven;
- bezwaar wilt maken tegen het gebruik van bepaalde persoonsgegevens.
Wet politiegegevens (Wpg-verzoek)
De Wpg geldt voor de verwerking van persoonsgegevens door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente.
Dien digitaal een Wpg-verzoek in als u:
- wilt weten welke persoonsgegevens wij van verzamelen en hoe wij deze gebruiken;
- persoonsgegevens wilt aanpassen of aanvullen, omdat ze niet kloppen of niet compleet zijn;
- persoonsgegevens wilt laten verwijderen.
Andere verzoeken
Wilt u geen AVG-verzoek of Wpg-verzoek indienen, maar gaat uw vraag wel over persoonsgegevens of wilt u een kopie van uw dossier opvragen? Hieronder leggen we uit welk verzoeken u kunt indienen.
Uw eigen dossier opvragen
Dien digitaal een verzoek in om een kopie op te vragen. Bijvoorbeeld als u uw eigen Wmo-dossier, of een ander dossier wilt opvragen.
Uw eigen gegevens inzien of laten aanpassen
Via website MijnOverheid kunt u uw eigen gegevens bekijken. Bijvoorbeeld over uw:
- Identiteit: Uw gegevens, familie en identiteitsbewijs.
- Financiën: Uw inkomen, toeslagen, bijdragen en belastingen.
- Werk: Uw pensioen, arbeidsgegevens en uitkeringen.
- Gezondheid: Donorregister en Persoonsgebonden budget.
- Wonen: Uw energielabel, kadastrale- en WOZ-gegevens.
- Vervoer: Uw voertuigen.
- Onderwijs: Uw diploma’s en studiefinanciering / studieschuld.
- Organisaties: Met wie en waarvoor worden uw persoonsgegevens gedeeld.
Vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens
Neem contact op met de organisatie die uw gegevens krijgt. MijnOverheid kan hier geen vragen over beantwoorden. Op de website van de organisatie vindt u de contactgegevens.
Persoonsgegevens aan laten passen
Bijvoorbeeld gegevens over geboorte, verhuizing, huwelijk of vertrek naar het buitenland. Meer informatie vindt u op pagina Persoonsgegevens BRP inzien of veranderen.
Hulp bij het aanpassen van een fout in uw gegevens
Komt u er niet uit met de organisatie? Neem contact op met Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Zij zijn onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt u bij het aanpassen van een fout in een overheidsregistratie.
Een bewijs van dat u in de gemeente Leeuwarden woont
Vraag een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan. Meer informatie vindt u op pagina Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP).
Een bewijs van geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerde partnerschap of overlijden
Vraag een afschrift burgerlijke stand aan. Meer informatie vindt u op pagina Afschrift burgerlijke stand.
Documenten opvragen die nog niet openbaar zijn
Dan kunt u gebruikmaken van de Wet open overheid (Woo). Meer informatie vindt u op pagina Woo-verzoek indienen of inzien.
Een vergunning of bouwdossier van iemand anders inzien
Bouwdossiers en vergunningen kunt u bekijken op het gemeentehuis of bij het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL). Waar u dit doet, hangt af van het jaartal van de dossiers. Meer informatie vindt u op pagina Vergunning of bouwdossier inzien.
Kunt of wilt u niet digitaal een AVG of Wpg-verzoek indienen
Maak een afspraak met een Privacy Officer van de gemeente Leeuwarden. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Een kopie mag niet.
Of schrijf een brief. Voeg een officieel gelegaliseerde kopie van uw legitimatiebewijs toe, of een gewaarmerkte verklaring van uw rijbewijs. Deze vraagt u aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een kopie mag niet.
Iemand machtigen om uw AVG of Wpg-verzoek in te dienen
Zorg voor een schriftelijke machtiging en een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u en de gemachtigde. Een kopie van de machtiging alleen is niet genoeg.
Het volgende moet in de machtiging staan:
- Uw naam en volledige adres.
- Het doel van de machtiging, gericht aan gemeente Leeuwarden.
- Gegevens van de gemachtigde (zoals naam, adres, organisatie).
- Handtekeningen en de datum van ondertekening door u en de gemachtigde.
- Geef duidelijk aan wat u wilt. Bijvoorbeeld:
- Controleren welke persoonsgegevens wij gebruiken bij het afhandelen van een uitkering
- Het verbeteren van uw gegevens in een systeem.
- Het verwijderen van een bepaald dossier.
- Geef duidelijk aan om welke periode het gaat. Bijvoorbeeld:
- Een aanvraag die u in januari 2020 heeft gedaan.
- Het dossier over maart 2022 tot en met september 2024.
Het recht om uw gegevens in te zien betekent niet dat u een kopie van documenten of een dossier ontvangt. Wilt u dit wel? Dien dan een Woo-verzoek of een verzoek kopie dossier in.
Een verzoek indienen voor iemand anders
Als u een verzoek doet voor uw (pleeg)kind, kan dat alleen als het kind jonger is dan 16 jaar en u het ouderlijk gezag heeft.
Als u onder curatele staat, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger uw privacyrechten gebruiken.
Voor bewind of mentorschap hangt het van uw situatie af wat uw rechten zijn.
Behandeling van een AVG of Wpg-verzoek
Na het controleren van uw identiteit nemen wij uw verzoek in behandeling. Heeft u alle informatie gegeven die wij nodig hebben? En voldoet uw verzoek aan de eisen? Dan handelen wij uw verzoek af binnen 1 maand (AVG), 6 weken (Wpg inzage) of 4 weken (Wpg verbeteren of verwijderen).
Het kan voorkomen dat wij langer nodig hebben om uw verzoek af te handelen. Bijvoorbeeld bij een ingewikkeld verzoek. Wij mogen uw verzoek dan verlengen met maximaal 2 maanden (AVG) of 4 weken (Wpg inzage). Dit laten wij u zo snel mogelijk weten.
Onvoldoende informatie
Soms kunnen wij een verzoek nog niet in behandeling nemen. Bijvoorbeeld als wij niet voldoende informatie hebben ontvangen. U krijgt een paar weken de tijd om uw verzoek alsnog aan te vullen. Bijvoorbeeld om u alsnog te legitimeren of duidelijker aan te geven wat de reden van uw verzoek is.
Ontvangstbevestiging
U ontvangt altijd een bevestiging van uw AVG of Wpg-verzoek.
Heeft u het verzoek met uw DigiD ingediend? Geef dan aan dat u een ontvangstbevestiging via e-mail wilt ontvangen.
Heeft op een andere manier een AVG of Wpg-verzoek ingediend? En heeft u na 1 week nog geen ontvangstbevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op.
Het besluit over uw AVG of Wpg-verzoek
Als laatste stap ontvangt u van ons een besluit. In het besluit staat hoe wij uw AVG of Wpg-verzoek hebben afgehandeld. Voldoen wij niet of alleen voor een deel aan uw verzoek? Dan leggen wij de reden daarvan uit. Bijvoorbeeld:
- Het verzoek voldoet niet aan de eisen. Wij kunnen u bijvoorbeeld niet identificeren, het verzoek is te algemeen, u vraagt iets waar u geen recht op heeft of wij mogen de gegevens nog niet verwijderen.
- Het verzoek is ‘buitensporig’. U mag maximaal 2 AVG of Wpg-verzoeken per jaar doen die te maken hebben met hetzelfde onderwerp of dezelfde zaak.
- Het verzoek maakt misbruik van recht. U kunt uw persoonsgegevens inzien om te kijken of ze goed zijn vastgelegd. U mag dat recht bijvoorbeeld niet gebruiken om meer informatie te krijgen in een andere (gerechtelijke) procedure.
- Het verzoek heeft nadelige gevolgen voor de bescherming van de rechten en vrijheden van andere personen.
- Het verzoek heeft te maken met een lopende bezwaarprocedure of beroepsprocedure.
- Het verzoek is een bedreiging van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van strafbare feiten of opleggen van straffen.
Bent u het niet eens met ons besluit? Dien dan een bezwaarschrift in.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.