Fluch oan:

Actief informeren

De gemeente gebruikt uw persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Soms gebruiken we uw gegevens ook voor iets anders. Dit mag alleen als het past bij het doel en dit geen nadelige gevolgen voor u heeft. Bijvoorbeeld: als u een uitkering aanvraagt, dan kunnen we u actief informeren over het aanvragen van kwijtschelding of andere regelingen voor als u een laag inkomen heeft. Ook kunnen we gegevens gebruiken om te onderzoeken of ons beleid goed werkt. De gemeente neemt geen beslissingen zonder dat een medewerker hierbij betrokken is.

Zorgvuldig en veilig omgaan met gegevens

De gemeente gaat goed en veilig met uw persoonsgegevens om. De bescherming van deze gegevens is geregeld in verschillende wetten. De gemeente moet zich houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG (UAVG). Soms geldt ook de Wet politiegegevens (Wpg). Daarnaast staan er in andere wetten regels over hoe persoonsgegevens gebruikt mogen worden. Bijvoorbeeld:

  • de Jeugdwet (JW) voor gegevens over jeugdhulp;
  • de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor hulp en zorg;
  • de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP) voor gegevens over inwoners.

Welke gegevens verwerken wij

De gemeente houdt een lijst bij van alle manieren waarop persoonsgegevens worden gebruikt. Wilt u weten:

  • Welke persoonsgegevens wij bewaren.
  • Wat wij met uw gegevens doen.
  • Waar komen uw gegevens vandaan.
  • Hoe lang wij uw gegevens bewaren.

Kijk dan in het Register van verwerkingen. Als er iets verandert, passen wij het register aan. We publiceren een nieuwe versie ongeveer 2 keer per jaar. In het register staat altijd de datum waarop het is bijgewerkt.

Waar komen uw gegevens vandaan

Heeft u hulp nodig van de gemeente? Of vraagt u iets aan? Dan moet u meestal uw persoonsgegevens doorgeven. Dit doet u vaak zelf, bijvoorbeeld als u een aanvraagformulier invult voor een vergunning of een identiteitsbewijs. De gemeente werkt ook samen met andere organisaties. Soms krijgen wij uw gegevens van hen, of geven wij uw gegevens door. De gemeente kan u ook hulp aanbieden, bijvoorbeeld:

  • bij schulden, zodat problemen vroeg worden gezien;
  • bij nazorg voor (ex)-gedetineerden;
  • bij mensen die zelf geen hulp vragen, maar die wel nodig hebben;
  • bij meldpunten, zoals voor kindermishandeling of overlast,

Dit is geregeld in de wet. De gemeente moet deze meldingen onderzoeken. In sommige gevallen nemen wij contact met u op.

Samenwerking

Om ons werk goed te kunnen doen, werken wij samen met verschillende organisaties. Soms is de gemeente verplicht om met andere organisaties samen te werken. In beide gevallen is het vaak nodig om uw persoonsgegevens te verstrekken aan andere organisaties. Of wij ontvangen uw gegevens. De gemeente ontvangt dus niet alleen informatie van uzelf, maar ook van andere organisaties. Bijvoorbeeld:

  • zorgaanbieders
  • verwijzers (zoals een huisarts)
  • schuldhulpverleners
  • organisaties die namens de gemeente taken uitvoeren (zoals Amaryllis)
  • andere gemeenten
  • gerechtsdeurwaarder
  • de Belastingdienst
  • het Centraal Administratie Kantoor (CAK)
  • de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
  • politie
  • zorgverzekeraar
  • energiemaatschappij
  • woningcorporatie

Wanneer de gemeente informatie krijgt en van wie, verschilt per situatie.

Afspraken

Met alle organisaties waarmee wij samenwerken, zijn goede afspraken gemaakt over het beschermen van uw privacy. Die afspraken staan in een wet of in een overeenkomst die wij hebben afgesloten. Ook met de leveranciers van onze systemen hebben we afspraken gemaakt. Wij sluiten een verwerkersovereenkomst af, over het beveiligen en beschermen van uw gegevens. Wij geven geen persoonsgegevens door aan landen waar de AVG niet geldt of waarvan niet is vastgesteld dat zij uw persoonsgegevens goed beschermen.

Beveiligingsmaatregelen

De gemeente verwerkt veel persoonsgegevens. Het is belangrijk dat wij daar zorgvuldig en veilig mee omgaan. Wij nemen daarom allerlei maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen. Deze maatregelen staan in landelijke regels die gelden voor de overheid: de Baseline Informatiebeveiliging Overheid. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verzenden van gegevens via een beveiligde verbinding als u gebruikmaakt van een online formulier dat op de website van de gemeente staat.
  • Het bepalen wie vanuit zijn of haar functie toegang mag hebben tot bepaalde gegevens.
  • Het opleggen van een geheimhoudingsplicht aan medewerkers en het inleveren van een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) bij indiensttreding.
  • Het organiseren van trainingen voor medewerkers over onder andere veilig werken en hoe om te gaan met persoonsgegevens.

Bewaartermijn

Er zijn regels die overheidsorganisaties moeten naleven. Die regels staan in de Archiefwet en zijn voor de gemeente uitgewerkt in een aparte lijst. In deze lijst staat precies hoe lang wij verschillende soorten informatie moeten bewaren. En wanneer wij deze moeten vernietigen. Sommige informatie mogen wij niet vernietigen maar moeten wij voor altijd bewaren.

Meer informatie

Ga naar de pagina Privacyverklaring.