Wat zijn uw rechten
U heeft verschillende rechten als het gaat om uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente Leeuwarden onder andere vragen om uw gegevens in te zien, te verbeteren of (in bepaalde situaties) te verwijderen. Hiervoor moet u zich legitimeren.
Uw rechten
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Op basis van de AVG, heeft u een aantal rechten. Dit zijn:
- Duidelijke informatie over wat wij met persoonsgegevens doen en waarom.
- Inzage om te controleren welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe wij deze gebruiken.
- Aanpassen of aanvullen van persoonsgegevens die niet kloppen of niet compleet zijn.
- Verwijderen van persoonsgegevens die niet (meer) van belang zijn.
- Beperken (tijdelijk stoppen) van het gebruiken van persoonsgegevens.
- Overdragen van persoonsgegevens aan een andere organisatie.
- Bezwaar maken tegen het gebruik van bepaalde persoonsgegevens.
- Menselijke blik bij een besluit met gevolgen.
De Wet politiegegevens (Wpg)
Uw rechten onder de Wpg zijn anders dan uw rechten onder de AVG. U heeft recht op informatie over hoe uw persoonsgegevens worden verwerkt. Ook mag u uw gegevens bekijken, laten verbeteren of (onder bepaalde voorwaarden) laten verwijderen.
Andere wetten
Uw rechten staan ook in andere wetten. Bijvoorbeeld:
- U mag uw Wmo-dossier bekijken.
- U mag uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) bekijken of laten aanpassen.
- U mag een kopie van uw dossier krijgen via de Wet open overheid (Woo).
Op de website MijnOverheid kunt u uw gegevens ook inzien. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. U kunt daar ook de MijnGegevens-app downloaden. Zijn uw gegevens niet juist of niet compleet? Neem contact op met de organisatie die uw gegevens beheert. Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties kan u helpen bij het oplossen van fouten in uw gegevens.
Een verzoek indienen
Wilt u gebruikmaken van uw rechten volgens de AVG of Wpg? Dan is het belangrijk dat u duidelijk opschrijft wat u wilt en uw verzoek op de juiste manier naar ons stuurt. Een verzoek indienen is gratis. Maar als u vaak hetzelfde verzoek doet, kunnen we kosten rekenen. Dit laten we u van tevoren weten.
Wij moeten weten wie u bent
We vragen u om uzelf te identificeren. Dit is om uw privacy en die van anderen te beschermen. U kunt dit op de volgende manieren doen:
- Digitaal
- Vul het formulier op onze website in. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
- Persoonlijk
- Maak een afspraak met de Privacy Officer van de gemeente Leeuwarden. Neem naar de afspraak een geldig legitimatiebewijs mee. Een kopie is niet toegestaan.
- Schriftelijk
- Stuur een officieel gelegaliseerde kopie van uw legitimatiebewijs of een gewaarmerkte verklaring van uw rijbewijs. Deze kunt u aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een kopie is niet toegestaan.
- Machtigen
U kunt iemand machtigen om uw verzoek te doen. Zorg dan voor een schriftelijke machtiging en een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u en de gemachtigde. Een kopie van de machtiging alleen is niet genoeg. In de machtiging moeten staan:
-
- Uw naam en volledige adres
- Het doel van de machtiging, gericht aan gemeente Leeuwarden
- Gegevens van de gemachtigde (zoals naam, adres, organisatie)
- Handtekeningen en data van ondertekening door u en de gemachtigde
- Als u een verzoek doet voor uw (pleeg)kind, kan dat alleen als het kind jonger is dan 16 jaar en u het ouderlijk gezag heeft. Als u onder curatele staat, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger uw privacyrechten gebruiken. Voor bewind of mentorschap hangt het van uw situatie af wat uw rechten zijn.
Geef duidelijk aan wat u wilt
De gemeente Leeuwarden heeft veel taken waarbij uw gegevens worden vastgelegd. Dit betekent dat wij een grote hoeveelheid persoonsgegevens hebben. Daarom vragen wij u om duidelijk aan te geven wat u precies wilt. Bijvoorbeeld:
- Controleren welke gegevens wij gebruiken voor het afhandelen van uw uitkering.
- Uw gegevens in een systeem laten aanpassen.
- Een bepaald dossier laten verwijderen.
Geef ook aan over welke periode het gaat. Bijvoorbeeld: een aanvraag van januari 2020 of een dossier van maart 2022 tot en met september 2024. Het recht om uw gegevens in te zien betekent niet dat u een kopie van documenten of een dossier ontvangt. Wilt u dit wel? Dien dan een Woo-verzoek of een verzoek kopie dossier in.
Behandeling
Na het controleren van uw identiteit, nemen wij uw verzoek in behandeling. Heeft u alle informatie gegeven die wij nodig hebben? En voldoet uw verzoek aan de eisen? Dan handelen wij uw verzoek binnen één maand af. Het kan zijn dat wij langer nodig hebben om uw verzoek af te handelen. Bijvoorbeeld bij een ingewikkeld verzoek. In dat geval mogen wij het verzoek met maximaal 2 maanden verlengen. Dit laten wij u zo snel mogelijk weten.
Onvoldoende informatie
Als wij uw verzoek nog niet in behandeling kunnen nemen, krijgt u een paar weken de tijd om uw verzoek aan te vullen. Bijvoorbeeld om u alsnog te legitimeren of duidelijker aan te geven wat de reden van uw verzoek is.
Schriftelijke bevestiging
U ontvangt altijd een schriftelijke bevestiging van uw verzoek. Heeft u een week na uw verzoek nog geen ontvangstbevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons. Heeft u het verzoek via DigiD ingediend? Geef aan dat u een ontvangstbevestiging via e-mail wil ontvangen.
Het besluit
Als laatste stap ontvangt u van ons een besluit. In het besluit staat hoe wij uw verzoek hebben afgehandeld. Voldoen wij niet of gedeeltelijk aan uw verzoek? Dan leggen wij uit waarom wij dat doen. Hieronder staan de redenen:
- Het verzoek voldoet niet aan de eisen. Bijvoorbeeld: wij kunnen u niet identificeren, het verzoek is te algemeen, u vraagt iets waar u geen recht op heeft of wij mogen de gegevens nog niet verwijderen.
- Het verzoek is ‘buitensporig’. U mag maximaal twee verzoeken per jaar doen die te maken hebben met hetzelfde onderwerp of dezelfde zaak.
- Het verzoek maakt misbruik van recht. U kunt uw persoonsgegevens inzien om te kijken of ze goed zijn vastgelegd. U mag dat recht bijvoorbeeld niet gebruiken om meer informatie te krijgen in een andere (gerechtelijke) procedure.
- Het verzoek heeft nadelige gevolgen voor de bescherming van de rechten en vrijheden van andere personen.
- Het verzoek heeft te maken met een lopende bezwaar- of beroepsprocedure.
- Het verzoek is een bedreiging van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van strafbare feiten of opleggen van straffen.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan heeft u het recht om bezwaar te maken tegen het besluit. In de bijlage bij het besluit kunt u lezen hoe u dit kunt doen en binnen welke termijn dit moet.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.
Uw rechten
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Op basis van de AVG, heeft u een aantal rechten. Dit zijn:
- Duidelijke informatie over wat wij met persoonsgegevens doen en waarom.
- Inzage om te controleren welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe wij deze gebruiken.
- Aanpassen of aanvullen van persoonsgegevens die niet kloppen of niet compleet zijn.
- Verwijderen van persoonsgegevens die niet (meer) van belang zijn.
- Beperken (tijdelijk stoppen) van het gebruiken van persoonsgegevens.
- Overdragen van persoonsgegevens aan een andere organisatie.
- Bezwaar maken tegen het gebruik van bepaalde persoonsgegevens.
- Menselijke blik bij een besluit met gevolgen.
De Wet politiegegevens (Wpg)
Uw rechten onder de Wpg zijn anders dan uw rechten onder de AVG. U heeft recht op informatie over hoe uw persoonsgegevens worden verwerkt. Ook mag u uw gegevens bekijken, laten verbeteren of (onder bepaalde voorwaarden) laten verwijderen.
Andere wetten
Uw rechten staan ook in andere wetten. Bijvoorbeeld:
- U mag uw Wmo-dossier bekijken.
- U mag uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) bekijken of laten aanpassen.
- U mag een kopie van uw dossier krijgen via de Wet open overheid (Woo).
Op de website MijnOverheid kunt u uw gegevens ook inzien. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. U kunt daar ook de MijnGegevens-app downloaden. Zijn uw gegevens niet juist of niet compleet? Neem contact op met de organisatie die uw gegevens beheert. Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties kan u helpen bij het oplossen van fouten in uw gegevens.
Een verzoek indienen
Wilt u gebruikmaken van uw rechten volgens de AVG of Wpg? Dan is het belangrijk dat u duidelijk opschrijft wat u wilt en uw verzoek op de juiste manier naar ons stuurt. Een verzoek indienen is gratis. Maar als u vaak hetzelfde verzoek doet, kunnen we kosten rekenen. Dit laten we u van tevoren weten.
Wij moeten weten wie u bent
We vragen u om uzelf te identificeren. Dit is om uw privacy en die van anderen te beschermen. U kunt dit op de volgende manieren doen:
- Digitaal
- Vul het formulier op onze website in. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
- Persoonlijk
- Maak een afspraak met de Privacy Officer van de gemeente Leeuwarden. Neem naar de afspraak een geldig legitimatiebewijs mee. Een kopie is niet toegestaan.
- Schriftelijk
- Stuur een officieel gelegaliseerde kopie van uw legitimatiebewijs of een gewaarmerkte verklaring van uw rijbewijs. Deze kunt u aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een kopie is niet toegestaan.
- Machtigen
U kunt iemand machtigen om uw verzoek te doen. Zorg dan voor een schriftelijke machtiging en een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u en de gemachtigde. Een kopie van de machtiging alleen is niet genoeg. In de machtiging moeten staan:
-
- Uw naam en volledige adres
- Het doel van de machtiging, gericht aan gemeente Leeuwarden
- Gegevens van de gemachtigde (zoals naam, adres, organisatie)
- Handtekeningen en data van ondertekening door u en de gemachtigde
- Als u een verzoek doet voor uw (pleeg)kind, kan dat alleen als het kind jonger is dan 16 jaar en u het ouderlijk gezag heeft. Als u onder curatele staat, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger uw privacyrechten gebruiken. Voor bewind of mentorschap hangt het van uw situatie af wat uw rechten zijn.
Geef duidelijk aan wat u wilt
De gemeente Leeuwarden heeft veel taken waarbij uw gegevens worden vastgelegd. Dit betekent dat wij een grote hoeveelheid persoonsgegevens hebben. Daarom vragen wij u om duidelijk aan te geven wat u precies wilt. Bijvoorbeeld:
- Controleren welke gegevens wij gebruiken voor het afhandelen van uw uitkering.
- Uw gegevens in een systeem laten aanpassen.
- Een bepaald dossier laten verwijderen.
Geef ook aan over welke periode het gaat. Bijvoorbeeld: een aanvraag van januari 2020 of een dossier van maart 2022 tot en met september 2024. Het recht om uw gegevens in te zien betekent niet dat u een kopie van documenten of een dossier ontvangt. Wilt u dit wel? Dien dan een Woo-verzoek of een verzoek kopie dossier in.
Behandeling
Na het controleren van uw identiteit, nemen wij uw verzoek in behandeling. Heeft u alle informatie gegeven die wij nodig hebben? En voldoet uw verzoek aan de eisen? Dan handelen wij uw verzoek binnen één maand af. Het kan zijn dat wij langer nodig hebben om uw verzoek af te handelen. Bijvoorbeeld bij een ingewikkeld verzoek. In dat geval mogen wij het verzoek met maximaal 2 maanden verlengen. Dit laten wij u zo snel mogelijk weten.
Onvoldoende informatie
Als wij uw verzoek nog niet in behandeling kunnen nemen, krijgt u een paar weken de tijd om uw verzoek aan te vullen. Bijvoorbeeld om u alsnog te legitimeren of duidelijker aan te geven wat de reden van uw verzoek is.
Schriftelijke bevestiging
U ontvangt altijd een schriftelijke bevestiging van uw verzoek. Heeft u een week na uw verzoek nog geen ontvangstbevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons. Heeft u het verzoek via DigiD ingediend? Geef aan dat u een ontvangstbevestiging via e-mail wil ontvangen.
Het besluit
Als laatste stap ontvangt u van ons een besluit. In het besluit staat hoe wij uw verzoek hebben afgehandeld. Voldoen wij niet of gedeeltelijk aan uw verzoek? Dan leggen wij uit waarom wij dat doen. Hieronder staan de redenen:
- Het verzoek voldoet niet aan de eisen. Bijvoorbeeld: wij kunnen u niet identificeren, het verzoek is te algemeen, u vraagt iets waar u geen recht op heeft of wij mogen de gegevens nog niet verwijderen.
- Het verzoek is ‘buitensporig’. U mag maximaal twee verzoeken per jaar doen die te maken hebben met hetzelfde onderwerp of dezelfde zaak.
- Het verzoek maakt misbruik van recht. U kunt uw persoonsgegevens inzien om te kijken of ze goed zijn vastgelegd. U mag dat recht bijvoorbeeld niet gebruiken om meer informatie te krijgen in een andere (gerechtelijke) procedure.
- Het verzoek heeft nadelige gevolgen voor de bescherming van de rechten en vrijheden van andere personen.
- Het verzoek heeft te maken met een lopende bezwaar- of beroepsprocedure.
- Het verzoek is een bedreiging van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van strafbare feiten of opleggen van straffen.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan heeft u het recht om bezwaar te maken tegen het besluit. In de bijlage bij het besluit kunt u lezen hoe u dit kunt doen en binnen welke termijn dit moet.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.