Snel naar:

Hoe werkt een betalingsregeling?

  • U kunt maximaal 8 betaaltermijnen afspreken.
  • Het minimale termijnbedrag is € 50,00.
  • U kunt op de volgende 3 manieren betalen:
    • U maakt iedere maand zelf het bedrag naar ons over.
    • U machtigt ons de termijnbedragen automatisch van uw rekening af te schrijven.
    • U laat de bedragen inhouden op uw bijstandsuitkering (als u die krijgt).
  • Na iedere termijnbetaling kunnen wij rente bij u in rekening brengen. U krijgt dan een brief van ons. Die noemen we rentebeschikking.
  • Heeft u meerdere belastingaanslagen die u niet heeft betaald?
    • Dan hoeft u meestal maar 1 betalingsregeling aan te vragen. Als het nodig is, nemen wij na uw aanvraag contact met u op.
    • Als u een loonvordering hebt gekregen, of als er beslag is gelegd op uw bankrekening, kunt u geen betalingsregeling meer afspreken.
  • Als u de termijnbedragen zelf overmaakt en u betaalt 1 termijnbedrag niet, dan krijgt u van ons een achterstandsbrief. U moet het bedrag alsnog betalen. Ook de andere afgesproken termijnbedragen betaalt u.
    Als u een tweede keer niet op tijd betaalt, stoppen wij de afgesproken betalingsregeling. U maakt het hele bedrag (dat u dat jaar nog moet betalen) in 1 keer en binnen 10 dagen naar ons over.
  • U kunt maximaal 2 keer een betalingsregeling voor dezelfde aanslag aanvragen. Als we de betalingsregeling voor de tweede keer stoppen, moet u de rest van het totale bedrag van die aanslag in 1 keer betalen.

Een betalingsregeling aanvragen

Regel dit digitaal met uw DigiD via de Digitale Belastingbalie.

Lukt het niet digitaal?

Download het volgende formulier en vul in:

Verzoek om betalingsregeling (PDF, 144.48 KB)

Stuur het formulier op naar de gemeente Leeuwarden. U mag het ook inleveren op het Gemeentehuis.