Waarom gebruiken we uw gegevens
Wij gebruiken uw persoonsgegevens om u zo goed mogelijk te helpen, uw vragen te beantwoorden of om producten en diensten aan u te leveren. Maar soms ook omdat het wettelijk verplicht is. Hieronder leest u waarom wij uw gegevens gebruiken.
Persoonsgegevens
De gemeente heeft heel veel taken. Vaak hebben wij uw persoonsgegevens nodig om deze taken te kunnen uitvoeren. Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over u vertellen, zoals uw naam, adres, telefoonnummer en woonplaats. Ook een kenteken, IP-adres, uw Burgerservicenummer (BSN), financiële gegevens of informatie over uw gezondheid horen hierbij. Het verwerken van persoonsgegevens begint als u zich inschrijft bij de gemeente tot aan de aangifte van een overlijden. Iedereen komt op verschillende manieren in contact met de gemeente, of u nu inwoner, ondernemer of bezoeker bent.
Klantcontact
U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de gemeente. U kunt bellen, mailen, een contactformulier invullen of langskomen op het gemeentehuis. Soms heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. Bijvoorbeeld om u een folder te sturen, een vraag over een vergunning te beantwoorden of om u terug te bellen.
Social media
De gemeente is ook bereikbaar via social media. Dit is niet altijd veilig. De gemeente weet niet hoe social media uw gegevens beschermen. Daarom raden we aan om zo min mogelijk persoonlijke gegevens via social media te delen.
Heeft u vragen over een beschikking, vergunning of dossier? Dan geven wij geen antwoord via social media. We willen zeker weten wie u bent. Laat uw telefoonnummer achter, dan bellen we u terug. We stellen enkele vragen om te controleren of we met de juiste persoon praten.
Basisregistraties
De gemeente moet in allerlei systemen basisgegevens vastleggen. Dit noemen we basisregistraties. Denk bijvoorbeeld aan de Basisregistratie Personen (BRP), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) of de Basisregistratie Waardering Onroerende Zaken (WOZ). In de BRP van de gemeente staan veel persoonlijke gegevens over inwoners. Maar er staan ook persoonsgegevens in de BAG, de WOZ of in andere basisregistraties.
Belastingen en heffingen
Als u in de gemeente woont of verblijft moet u gemeentelijke belastingen betalen. Dit is in de wet geregeld. Denk bijvoorbeeld aan onroerende zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, hondenbelasting of toeristenbelasting. Soms kunt u kwijtschelding aanvragen of u kunt een betalingsregeling met de gemeente afspreken. Hiervoor hebben wij uw persoonsgegevens nodig.
Zorg, onderwijs en jeugd
De gemeente helpt inwoners met zorg, onderwijs en jeugd. We bieden hulp bij het schoonhouden van uw woning, vervoer zodat u zich kunt verplaatsen en hulpmiddelen om zelfstandig te blijven wonen.
Daarnaast helpen we bij opvoedingsproblemen, jeugdzorg, leerlingenvervoer en kinderopvang. Ook controleert de leerplichtambtenaar of kinderen die leerplichtig zijn, naar school gaan.
Voor deze taken heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. Zo kunnen we u goed helpen en zorgen dat alles volgens de regels gebeurt.
Werk, uitkering en schulden
De gemeente helpt inwoners met geldzaken. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een baan, het aanvragen van een uitkering of bij schulden. Deze hulp is geregeld in verschillende wetten.
Om u goed te helpen, gebruikt de gemeente uw persoonsgegevens. Zo kunnen we zien of u recht heeft op bepaalde voorzieningen. Als u schulden heeft, krijgt de gemeente bericht als u uw huur, energierekening of zorgverzekering niet meer betaalt.
De gemeente kijkt samen met u naar oplossingen en hoe u uw geldzaken weer op orde krijgt.
Vergunningen en ontheffingen
Als u een vergunning of ontheffing nodig heeft, vraagt u deze aan bij de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een omgevingsvergunning, een vergunning voor horeca of parkeren, of een ontheffing voor het laden en lossen in de stad. Welke persoonsgegevens wij nodig hebben voor het afhandelen van een aanvraag hangt af van de vergunning of ontheffing. Dat is vastgelegd in de wet en andere regels.
Handhaving, toezicht en veiligheid
De gemeente zorgt voor een veilige en fijne leefomgeving in de stad en dorpen. We houden toezicht en nemen maatregelen om de openbare ruimte veilig te houden.
Bijvoorbeeld: we sluiten drugspanden en plaatsen camera’s om de openbare orde te bewaken. Ook helpen we de politie bij het opsporen van strafbare feiten en proberen we criminaliteit te voorkomen.
Dit doen we voor uw veiligheid en die van uw omgeving. Hiervoor hebben we soms uw persoonsgegevens nodig, zodat we onze taken goed kunnen uitvoeren.
Andere situaties
Er zijn ook andere situaties waarbij wij uw persoonsgegevens verwerken. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt, een klacht indient of een nieuwsbrief van de gemeente ontvangt. Maar ook als de gemeente u een enquête stuurt of uitnodigt voor een bijeenkomst om u te informeren over een project of werkzaamheden in uw buurt.
Wilt u weten welke persoonsgegevens andere overheidsinstanties gebruiken?
Ga naar de website van de Overheid. Op de website van de Rijksoverheid staat welke organisaties uw persoonsgegevens uit de BRP krijgen.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.
Persoonsgegevens
De gemeente heeft heel veel taken. Vaak hebben wij uw persoonsgegevens nodig om deze taken te kunnen uitvoeren. Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over u vertellen, zoals uw naam, adres, telefoonnummer en woonplaats. Ook een kenteken, IP-adres, uw Burgerservicenummer (BSN), financiële gegevens of informatie over uw gezondheid horen hierbij. Het verwerken van persoonsgegevens begint als u zich inschrijft bij de gemeente tot aan de aangifte van een overlijden. Iedereen komt op verschillende manieren in contact met de gemeente, of u nu inwoner, ondernemer of bezoeker bent.
Klantcontact
U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de gemeente. U kunt bellen, mailen, een contactformulier invullen of langskomen op het gemeentehuis. Soms heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. Bijvoorbeeld om u een folder te sturen, een vraag over een vergunning te beantwoorden of om u terug te bellen.
Social media
De gemeente is ook bereikbaar via social media. Dit is niet altijd veilig. De gemeente weet niet hoe social media uw gegevens beschermen. Daarom raden we aan om zo min mogelijk persoonlijke gegevens via social media te delen.
Heeft u vragen over een beschikking, vergunning of dossier? Dan geven wij geen antwoord via social media. We willen zeker weten wie u bent. Laat uw telefoonnummer achter, dan bellen we u terug. We stellen enkele vragen om te controleren of we met de juiste persoon praten.
Basisregistraties
De gemeente moet in allerlei systemen basisgegevens vastleggen. Dit noemen we basisregistraties. Denk bijvoorbeeld aan de Basisregistratie Personen (BRP), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) of de Basisregistratie Waardering Onroerende Zaken (WOZ). In de BRP van de gemeente staan veel persoonlijke gegevens over inwoners. Maar er staan ook persoonsgegevens in de BAG, de WOZ of in andere basisregistraties.
Belastingen en heffingen
Als u in de gemeente woont of verblijft moet u gemeentelijke belastingen betalen. Dit is in de wet geregeld. Denk bijvoorbeeld aan onroerende zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, hondenbelasting of toeristenbelasting. Soms kunt u kwijtschelding aanvragen of u kunt een betalingsregeling met de gemeente afspreken. Hiervoor hebben wij uw persoonsgegevens nodig.
Zorg, onderwijs en jeugd
De gemeente helpt inwoners met zorg, onderwijs en jeugd. We bieden hulp bij het schoonhouden van uw woning, vervoer zodat u zich kunt verplaatsen en hulpmiddelen om zelfstandig te blijven wonen.
Daarnaast helpen we bij opvoedingsproblemen, jeugdzorg, leerlingenvervoer en kinderopvang. Ook controleert de leerplichtambtenaar of kinderen die leerplichtig zijn, naar school gaan.
Voor deze taken heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. Zo kunnen we u goed helpen en zorgen dat alles volgens de regels gebeurt.
Werk, uitkering en schulden
De gemeente helpt inwoners met geldzaken. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een baan, het aanvragen van een uitkering of bij schulden. Deze hulp is geregeld in verschillende wetten.
Om u goed te helpen, gebruikt de gemeente uw persoonsgegevens. Zo kunnen we zien of u recht heeft op bepaalde voorzieningen. Als u schulden heeft, krijgt de gemeente bericht als u uw huur, energierekening of zorgverzekering niet meer betaalt.
De gemeente kijkt samen met u naar oplossingen en hoe u uw geldzaken weer op orde krijgt.
Vergunningen en ontheffingen
Als u een vergunning of ontheffing nodig heeft, vraagt u deze aan bij de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een omgevingsvergunning, een vergunning voor horeca of parkeren, of een ontheffing voor het laden en lossen in de stad. Welke persoonsgegevens wij nodig hebben voor het afhandelen van een aanvraag hangt af van de vergunning of ontheffing. Dat is vastgelegd in de wet en andere regels.
Handhaving, toezicht en veiligheid
De gemeente zorgt voor een veilige en fijne leefomgeving in de stad en dorpen. We houden toezicht en nemen maatregelen om de openbare ruimte veilig te houden.
Bijvoorbeeld: we sluiten drugspanden en plaatsen camera’s om de openbare orde te bewaken. Ook helpen we de politie bij het opsporen van strafbare feiten en proberen we criminaliteit te voorkomen.
Dit doen we voor uw veiligheid en die van uw omgeving. Hiervoor hebben we soms uw persoonsgegevens nodig, zodat we onze taken goed kunnen uitvoeren.
Andere situaties
Er zijn ook andere situaties waarbij wij uw persoonsgegevens verwerken. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt, een klacht indient of een nieuwsbrief van de gemeente ontvangt. Maar ook als de gemeente u een enquête stuurt of uitnodigt voor een bijeenkomst om u te informeren over een project of werkzaamheden in uw buurt.
Wilt u weten welke persoonsgegevens andere overheidsinstanties gebruiken?
Ga naar de website van de Overheid. Op de website van de Rijksoverheid staat welke organisaties uw persoonsgegevens uit de BRP krijgen.
Meer informatie
Ga naar de pagina Privacyverklaring.