Als u uw verhuizing heeft doorgegeven, worden uw nieuwe gegevens verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Hierin staan de persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland. Alle overheidsinstanties gebruiken de BRP. Bijvoorbeeld:
- Belastingdienst;
- Sociale Verzekeringsbank;
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO);
- Pensioenfondsen;
- Gemeenten.
De gemeente werkt samen met de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
Dit doen ze voor een goede adres controle. Overheidsdiensten geven hun twijfels, over de bewoning van een adres, door aan de gemeente. Is er voldoende twijfel? Dan volgt een adresonderzoek.
Met een verkeerd woonadres in de BRP is bijvoorbeeld adresfraude mogelijk. Maar ook misbruik van toeslagen, of het ontwijken van (belasting)schulden en boetes.
Een adresonderzoek kan ook een huisbezoek zijn
Dit gebeurt alleen als er serieuze twijfel is. Het onderzoek voldoet aan de regels voor privacybescherming. De onderzoekers moeten zich legitimeren.
Een adresonderzoek betekent niet altijd fraude
Vaak gaat het om een misverstand of een vergeten verhuismelding. Blijkt uit het onderzoek dat wijziging van de BRP-registratie nodig is? De gemeente zal dit aan de bewoners melden. Bij voldoende bewijs is de gemeente bevoegd en verplicht de registratie te wijzigen. De gemeente heeft hier geen toestemming van de betrokkene voor nodig.