De binnenstad ontwikkelt zich steeds meer van een place to buy naar een place to be. Of beter gezegd: een verblijfsgebied. Een groot deel van de ondernemers en bewoners gaf aan een binnenstad te willen met minder vervoersbewegingen. Het autoluw maken van het noordwestelijk deel is één van de vele stappen die de komende jaren gezet worden om de binnenstad aantrekkelijker, veiliger en leefbaarder te maken.
Uitvoeringsplan en plattegrond
In juni 2020 deed het college het voorstel om het noordwestelijk gedeelte van de binnenstad autoluw te maken. Informatie uit gesprekken met ondernemers en bewoners van de binnenstad en met experts uit het land waren input voor het uitvoeringsplan.
pdf Autoluwe gebied en winkelgebied met venstertijden (PDF, 2.28 MB)pdf Uitvoeringsplan Autoluwe Binnenstad (PDF, 2.33 MB)
Nieuw toegangsbeleid
Het nieuwe toegangsbeleid is ruimhartig voor ondernemers en bewoners uit het gebied en een aantal andere groepen. En tegelijkertijd strenger voor onnodig verkeer. Het is belangrijk dat er eenduidige en heldere regels zijn. Er komt een algemeen inrijverbod en betaald parkeren kan straks niet meer. Bewoners, ondernemers (en leveranciers) moeten wel bij hun pand kunnen komen.
- Bewoners en ondernemers in het gebied:
Bewoners en ondernemers die in het gebied wonen of gevestigd zijn, blijven 24/7 toegang houden tot het gebied. Parkeren kan alleen met een bestaande parkeervergunning, deze blijven geldig. Bezoekers parkeren buiten het autoluwe gebied en leveranciers mogen alleen tijdens venstertijden laden en lossen.
- Venstertijden voor laden en lossen:
Laden en lossen voor bijvoorbeeld leveranciers kan alleen tijdens venstertijden. De venstertijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 07.30 uur tot 12.00 uur. De bestaande venstertijden voor het winkelgebied passen we aan naar deze zelfde tijden. Zo zijn er duidelijke regels voor de hele binnenstad.
- Bijzondere doelgroepen:
Ook andere groepen houden toegang tot het gebied. Denk aan nood- en hulpdiensten, taxi’s, zorgpersoneel, hotelgasten die inchecken, et cetera. Zij kunnen met een ontheffing het gebied ook buiten de venstertijden binnen rijden. Het is bij uitzondering mogelijk dat ook andere groepen toegang krijgen met een ontheffing. Dat is altijd op aanvraag en maatwerk. Neem hiervoor gerust contact op.
Het uitvoergingsplan en het toegangsbeleid zijn uitgewerkt in een ontheffingenbeleid. Hierin is uitgeschreven wie er in aanmerking komen voor een ontheffing om het gebied in te kunnen rijden.
Vragen en meer informatie
De gemeente heeft veel contact met ondernemers en bewoners van het toekomstige autoluwe deel van de binnenstad over individuele situaties en maatwerk. Heeft u vragen? Mail naar autoluwebinnenstad@leeuwarden.nl.
Nieuwsbrief en uitvoeringsplan
Lees alle informatie in de nieuwsbrieven over autoluwe binnenstad, het uitvoeringsplan zelf en de brief aan de gemeenteraad Wilt u de nieuwsbrieven digitaal ontvangen? Stuur een mail naar autoluwebinnenstad@leeuwarden.nl.
pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad maart 2022 (PDF, 1.71 MB) pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad januari 2022 (PDF, 2.04 MB) pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad november 2021 (PDF, 2.42 MB) pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad september 2021 (PDF, 1.89 MB)pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad juli 2021 (PDF, 991.08 KB)
pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad juni 2021 (PDF, 1.59 MB)
pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad maart 2021 (PDF, 3.75 MB)
pdf Nieuwsbrief autoluwe binnenstad september 2021 (PDF, 1.88 MB)
pdf Brief aan de gemeenteraad over Autoluwe Binnenstad (PDF, 1.92 MB)